Strona milanowek.pl wykorzystuje do działania pliki cookies. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej »

[X] Zamknij

Strona główna» Aktualności

WKD wkroczyło w XXI wiek...

data wytworzenia: wtorek, 6 marca 2012,
data aktualizacji: wtorek, 6 marca 2012

Sobota 3 marca 2012 r., godzina 12.35.  Przystanek WKD Milanówek-Grudów tonie w powodzi wiosennego słońca. W powietrzu czuje się nadchodzącą wiosnę. Na peronie spora grupa milanowian i gości z różnych miejscowości Mazowsza przybyłych na uroczystość powitania pierwszego pociągu WKD nowej generacji. Wśród nich przedstawiciele dyrekcji WKD, organizacji pozarządowych jak Ład na Mazowszu, Towarzystwo Miłośników Milanówka, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami i Milanowski Uniwersytet Trzeciego Wieku. Wśród oczekujących nie brakuje dzieci, które z zainteresowaniem rozglądają się dookoła zapewne nie zdając sobie sprawy, że to historyczna chwila. Filmowiec z TMM Mariusz Koszuta uruchamia kamerę filmową i po chwili uwiecznia majestatycznie toczący się, błyszczący w słońcu świeżością lakieru, nowoczesny dwuczłonowy pociąg WKD EN97-002b, który połączenia szynowe poczciwej wukadki wprowadza w XXI wiek.

Przedstawiciele dyrekcji WKD i prof. dr hab. Grzegorz Kostrzewa-Zorbas, który jeszcze jako radny Sejmiku Mazowieckiego walczył o zmodernizowanie taboru WKD, z wyraźną satysfakcją opowiadają o zaletach nowego pociągu podkreślając, iż w całości został wyprodukowany w Polsce,  w bydgoskiej firmie PESA. Dowiadujemy się, że nowe pociągi, a w pierwszym rzucie ma być ich łącznie 14 (planuje się zakup sześciu następnych), mają wiele zalet, bowiem mogą jeździć zarówno na napięciu 600V, jak i 3000V. Po wprowadzeniu do eksploatacji nowych składów, stare składy typu EN94 zostaną prawdopodobnie zezłomowane. Dowiadujemy się, że jest szansa odkupienia starych składów, które mogą być przez samorządy wykorzystane np. do celów wystawienniczych, jako rodzaj historycznych izb pamięci, kawiarni itp. Słyszę jak starsza pani za moimi plecami mówi do swojej sąsiadki, że marzy jej się w centrum Milanówka przy dawnym końcowym przystanku EKD/WKD ustawienie przynajmniej jednego wagonu, który mógłby pełnić role miniaturowego muzeum historii Milanówka. Informuję panie, że podobno są plany pozyskania takiego wagonu i ustawienia właśnie w miejscu końcowego przystanku w centrum miasta.

W miarę przekazywania kolejnych informacji poznajemy najróżniejsze walory nowych pociągów, jak klimatyzowanie pomieszczeń w przestrzeni pasażerskiej i maszynisty, miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (to podobno wymóg Unii Europejskiej w trosce o niepełnosprawnych). Wagony charakteryzuje duża przestronność wnętrza. Każdy wagon objęty jest monitoringiem, co zwiększa bezpieczeństwo podróżujących. Prof. Kostrzewa-Zorbas podkreśla, że jedną z wielkich zalet jest znaczne przyspieszenie rozruchu, co w przyszłości skróci czas przejazdu. Ważne jest również i to, że jeden pociąg jest w stanie przewieźć do 500 pasażerów!

Tak nowoczesne pociągi nie mogłyby powstać bez dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, co zamknęło się kwotą 109 mln zł. Zakup taboru uzupełniono ze środków dotacji rządowej w wysokości 7,3 ml. Całkowita wartość projektu wynosi 284,2 mln złotych.

Dowiadujemy się, że w przyszłości planowana jest przebudowa torowiska (m.in. na odcinku Grudów-Podkowa Zachodnia), wiaduktów i stacji kolejowych. Wszystko to przyniesie kolejne przyspieszenie przejazdów i zwiększy komfort jazdy.

Na pytanie redaktora „Gazetki MU3W” o ewentualne inne połączenia WKD np. z Jankami, co umożliwiłoby mieszkańcom Milanówka wygodne dojazdy do centrum handlowego, dowiadujemy się, że w najbliższym czasie nie zrealizuje się tego nowego połączenia, o którym zresztą do niedawna głośno było w mediach.

Kończy się uroczyste powitanie nowego taboru WKD. Zainteresowani, wśród nich filmowiec z Towarzystwa Miłośników Milanówka - Mariusz Koszuta, wsiadają do wagonów i wraz z innymi gośćmi udają się w kierunku Warszawy. Reportaż filmowy z tej uroczystości można będzie zobaczyć już od soboty 10 marca na stronach: tmm.net.pl. Osobom zainteresowanym starą WKD polecam relację sprzed ponad roku w YOU TUBE http://www.youtube.com/watch?v=OdptvfnaVdg.

Młodszemu pokoleniu naszych czytelników przypominam, że pierwsze połączenie kolejką wówczas zwaną Elektryczną Koleją Dojazdową Milanówek uzyskał w 1936 roku, co przyczyniło się do rozwoju południowej części miasta. Kolejka EKD odegrała wielką rolę po Powstaniu Warszawskim, kiedy  w pewnym momencie jako jedyny środek komunikacji wywoziła do Pruszkowa, Komorowa, Podkowy Leśnej, Milanówka i Grodziska z płonącej i jeszcze walczącej Warszawy tysiące ludzi. Według szacunkowych danych po Powstaniu tylko przez Milanówek przewinęło się ok. 70-80 tys. ludzi znajdując tu pomoc, dach nad głową, wyżywienie i ratunek  w przeniesionych do naszego miasta ok. 10 szpitalach warszawskich. O znaczeniu tej nowoczesnej kolejki warto pamiętać również i teraz, bowiem może odegrać wielką rolę w usprawnieniu połączeń z Warszawą w dobie kiedy droga nr 719 wymaga dalszej modernizacji.

Andrzej Pettyn
(Relacja przygotowana dla „Gazetki MU3W”.)

« Wróć do listy aktualności